Поиск

Биография

Политическая деятельность

ОИО №52

Депутатские обращения

ВААП

Благотворительность

Архив материалов

Публикации в СМИ

ІІ Всеукраїнський автотранспортний форум: Відверта розмова

25 сентября 2013 года

ІІ Всеукраїнський автотранспортний форум: Відверта розмова

Протягом чотирьох днів під Ялтою кипіло обговорення проблем автотранспортної галузі, в якому брали участь і представники влади, і перевізники, і автовиробники. На II Всеукраїнському автотранспортному форумі зібралися практично всі ключові фігури галузі, і кожен міг висловитися з найбільш актуальних тем. А їх було чимало.

II Всеукраїнський автотранспортний форум проходив 6-9 вересня в кримському селищі Гаспра, в парк-готелі «Марат». Його організаторами виступили Мінінфраструктури, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська асоціація автомобільних перевізників » та Асоціація міжнародних автомобільних перевізників.
У перший день форуму провела своє засідання Рада ВГО «ВААП». Також відбувся круглий стіл, на якому обговорювали останній варіант законопроекту «Про перевезення на таксі». Відкрив його директор департаменту автомобільного транспорту Дмитро Петухов. Деякі положення законопроекту виявилися дискусійними. Так, законопроект містить норму: перевізник купує ліцензію і працює локально – в одному місті. Це означає, що якщо замовник бере таксі з Києва, наприклад, до Харкова, то таксі везе замовника тільки за цим напрямком – на зворотному шляху з Харкова до Києва автомобіль таксі не має права перевозити пасажирів. Така сама проблема і з обласними перевезеннями – у київського таксиста не буде права забирати замовників у Київській області. У документі не передбачений і той факт, що деякі населені пункти не мають своїх служб таксі, а також те, що замовник не може користуватися в інших регіонах тією службою таксі, якій довіряє.

У відповідь від представників ринку надійшла пропозиція розширити межі міста, на яке у служби таксі є ліцензія, на певну кількість кілометрів, але цю пропозицію не підтримав Дмитро Петухов, заявивши, що «визначати кілометри ніхто не буде». Є очевидним, що перевезення на легальних таксі з прийняттям законопроекту значно подорожчають. На сьогодні вартість одного кілометра у нелегальних перевізників складає 3-4 грн, в той же час можна вийти на службу таксі, яка повезе замовника за 2,5 грн, тоді як мінімальний тариф у легальних Sky Taxi складає 60 грн за 10 кілометрів, а від аеропорту «Бориспіль» до центру столиці з пасажира візьмуть 250 грн. Після прийняття законопроекту вартість за перевезення підвищиться вдвічі.

Документ також передбачає зростання вартості ліцензійного дозволу на перевезення на таксі. З моменту, коли закон почне діяти, вона становитиме одну мінімальну зарплату (1,14 тис. грн), за рік – 10 мінімальних зарплат, а за два роки – 50 мінімальних зарплат. Крім вищесказаного, перевізники відзначили, що у законопроекті немає жодного пункту про посилення контролю ДАІ та Укртрансінспекції. Так, за словами перевізників, немає гарантії того, що нелегали за певну суму зможуть уникнути штрафу. У профспілці таксистів запевнили, що штрафи спеціально були розроблені у великому розмірі для того, щоб нелегалам було невигідно давати великі хабарі. Дискусія навколо таксі передувала офіційному відкриттю форуму, яке відбулось 7 вересня. Цього дня в парк-готелі «Марат» стало по-справжньому багатолюдно. До офіційного старту форуму з'їхалися автовиробники, перевізники, автотранспортні експерти з усіх регіонів України. Прибули і високі гості – перший заступник міністра інфраструктури Костянтин Єфименко, народний депутат, голова ВААП Ігор Шкіря, голова АсМАП Леонід Костюченко, керівництво Укртрансінспекції, регіональні керівники та інші представники влади.

На урочистому відкритті форуму Костянтин Єфименко повідомив, що Мінінфраструктури за активної участі ВААП та АсМАП оновлює законодавчу платформу для впровадження структурних перетворень на ринку автомобільних перевезень.

Він вважає найболючішими проблемами галузі роботу нелегальних перевізників, неупорядковану автобусну мережу та застарілий рухомий склад. За його словами, Мінінфраструктури виступає за укрупнення перевізників, щоб забезпечити належне обслуговування пасажирів і більш ефективно боротися з нелегалами. Він зауважив, що власники одного-двох автобусів не здатні навіть забезпечити їм нормальну стоянку: транспорт чекає наступного рейсу «у тещі на городі». «Дрібні перевізники не здатні забезпечити повною мірою безпеку перевезень: проходження передрейсового медогляду водіїв та техогляду транспортних засобів, підвищення кваліфікації персоналу тощо», – підкреслив він.

Ігор Шкіря на відкритті форуму наголосив на проблемі нелегальних перевезень. Він також підкреслив, що необхідно випускати в Україні конкурентоспроможні автобуси, які перевізники захочуть купувати. Ігор Шкіря заявив, що ВААП готова співпрацювати з вітчизняним автопромом, щоб спільно виробляти вітчизняні автобуси під замовлення асоціації. При цьому він підкреслив, що це не має шкодити українським перевізникам.

За словами глави ВААП, гострим залишається і питання формування тарифів на проїзд. З одного боку, збори ростуть, а тарифи не підвищуються, з іншого боку їх зростання може викликати серйозне невдоволення у населення. Ігор Шкіря нагадав, що існує серйозна різниця в тарифах і зборах у різних регіонах, і заявив, що ВААП готова обговорювати врегулювання цього питання на всіх рівнях, у тому числі на найвищому.

Президент асоціації також висловив сподівання, що незабаром буде прийнято новий Закон «Про автомобільний транспорт», проект якого було розроблено Кабміном. Він пообіцяв, що закон потрапить до парламенту вже найближчим часом. «Після всебічного обговорення, сподіваємося, ми отримаємо закон, який найбільш відповідає інтересам ринку автомобільних перевезень в сучасних умовах», – наголосив Ігор Шкіря.

«Законопроект на 97% узгоджений з усіма громадськими асоціаціями та організаціями. Майже два роки робоча група відпрацьовувала положення нового законодавства, і зараз, після завершення процедур узгодження з центральними органами виконавчої влади, проект документа буде переданий до Кабінету Міністрів і далі до Верховної Ради. Ми сподіваємося, що незабаром новий закон приймуть, і галузь буде розвиватися за вдосконаленим нормам організації роботи автотранспортників», – розповів у свою
чергу Дмитро Петухов.

Голова Департаменту автотранспорту також підкреслив важливість якісної підготовки водіїв, оскільки велика кількість аварій на українських дорогах відбувається саме з їх вини. Дмитро Петухов повідомив, що задля повного інформування підприємців автомобільної галузі та населення у регіонах України про роботу над нормативно-правововими документами Мінінфраструктури запровадить селекторні наради з обласними державними адміністраціями. За його словами, Мінінфраструктури розробляє всі документи лише за участі всеукраїнських громадських організацій.

Президент АсМАП Леонід Костюченко нагадав про болючу проблему якості українських доріг. За його словами, оновлення рухомого складу українських перевізників можливе лише за рахунок автобусів іноземного виробництва, оскільки вітчизняні аналоги поки не наблизилися до них за якістю. У той же час глава АсМАП підкреслив, що необхідно розвивати виробництво автобусів в Україні, оскільки вони обійдуться перевізникам на 20 % дешевше закордонних. До того ж, за його словами, розвиток вітчизняного автопрому дозволить створити нові робочі місця і дати додаткові кошти державному бюджету.

Підняв проблему безпеки на дорогах і голова бюджетного комітету Верховної Ради Автономної республіки Крим Віталій Нахлупін. За його даними, протягом курортного сезону по Криму щодня відбувається 10-12 ДТП, в інший час – 3-4 ДТП. Чиновник підкреслив, що половина аварій на кримських дорогах – вина водіїв-нелегалів. Він поскаржився на те, що останні фактично окупували галузь пасажирських перевезень в республіці, і запропонував боротися з ними за допомогою більш високих штрафів. За підрахунками Віталія Нахлупіна, за рік нелегальні перевізники платять штрафів на суму близько тисячі гривень. У той же час їхні доходи здатні покрити цю суму лише за два дні роботи.

Поскаржився на розгул нелегальних перевезень і глава Укртрансінспекції Євген Пронченко. За його даними, відомство видало з початку року понад 4 тис. ліцензій підприємствам, які займаються перевезенням пасажирів. З них Укртрансінспекції довелося анулювати майже половину – 1,8 тис. Загальна сума штрафів, зібраних з нелегалів, перевищує 6 млн. грн.

За даними Укртрансінспекції, на початок вересня перевірено 140 тисяч транспортних засобів, з яких 13 тисяч здійснюють перевезення поза правовим полем; виявлено майже 16 тисяч порушень автотранспортного законодавства.
Учасники форуму прийняли резолюцію, в якій звернулися до виконавчої влади з проханням прийняти Держпрограму розвитку автомобільного транспорту на період до 2015 року та Держпрограму розвитку автомобільних доріг на 2013-2015 роки.

Вони також закликали владу забезпечити прозорість конкурсів на маршрутах, ввести адресні дотації пільговикам, прискорити модернізацію інфраструктури. У рамках форуму відбулася низка круглих столів, присвячених актуальним проблемам автотранспортної галузі. Це і прийняття нових законів, і оновлення рухомого складу, і організаційні питання, які виникають у перевізників на місцях.

Регіональні автоперевізники скаржилися, зокрема, на величезний пакет документів, який їм доводиться погоджувати в різних інстанціях, щоб отримати дозвіл на перевезення пасажирів на маршрутах. У свою чергу представники Укртрансінспекції заявили, що з огляду на безпеку руху не можуть спростити видачу дозволів.

Деякі перевізники виступили з пропозиціями конфіскувати транспорт нелегалів. Укртрансінспекція відкрито заявила, що не може поки вдатися до таких заходів, оскільки з боку тіньових бізнесменів надходять погрози інспекторам аж до фізичної розправи. Найбільш проблемною областю щодо нелегальних перевезень залишається Сумщина. А Херсонська область показала істотний прогрес у боротьбі з нелегалами.Неодноразово піднімалося на круглих столах і питання прозорості конкурсів у сфері пасажирських перевезень. Однак будь-яких конструктивних нових рішень ніхто запропонувати не зміг. У той же час прозвучала пропозиція на всі конкурси з міжобласних перевезень запрошувати представника ВААП. Асоціація поки не прийняла рішення з цього питання, але розглядає таку можливість. Пропозиції сторін щодо поліпшення стану доріг були стандартними: зменшення вагових параметрів вантажного транспорту і збільшення штрафів за перенавантаження. В даний момент розробляється законопроект, згідно з яким за перевищення маси вантажів до 7% лише збільшиться плата за користування дорогами, а за перенавантаження більше 7% перевізникам доведеться платити серйозні штрафи. Їх сума може становити десятки тисяч гривень, при цьому на виплату буде даватися не більше 30 днів.

Ще одне питання по інфраструктурі згодилася вирішити АсМАП, яка бере участь у розробці нового проекту закону про рекламу. Асоціація має намір боротися із засиллям білбордів, розташованих уздовж доріг. Рекламні щити відволікають водіїв, що заважає безпеці руху і навіть може провокувати ДТП. Асоціація має намір запропонувати або збільшити відстань між рекламними щитами, або зовсім заборонити розміщувати їх уздовж українських доріг.

На одному з круглих столів Мінінфраструктури представило проект оновлення рухомого складу як комунальних підприємств – автобусних і тролейбусних парків, – так і приватників, які займаються пасажирськими перевезеннями. За даними відомства, лише 44% українських автобусів відповідають вимогам безпеки, при цьому у 33,8% автобусів закінчився термін експлуатації. Для тролейбусів і трамваїв ця цифра просто катастрофічна – 81% «прострочених» одиниць. Також Мінінфраструктури бачить проблему в тому, що основна маса автобусів, що перевозять українців, малого класу. Їх частка становить 71%, в той час як автобусів великої та дуже великої місткості разом не більше 5%. Велика кількість малого транспорту – це і пробки, і руйнування дорожнього покриття, вважають у міністерстві.

Представники вітчизняного автопрому поскаржилися, що українські перевізники не зацікавлені в покупці великих автобусів, і вони йдуть на експорт до Болгарії, Польщі, Угорщини і Румунії. Зі свого боку перевізники заявили, що великі машини витрачають багато пального, а стан українських доріг не дозволяє нормально перевозити на них пасажирів. Тому вони поки що більше зацікавлені в покупці автобусів малого класу, які вони назвали «ідеальними» для нинішніх доріг України. Особливо це стосується міських та приміських перевезень, в яких водіям доводиться долати затори і орієнтуватися на години пік.

Акцент у проекті міністерства з оновлення парку був зроблений на підтримку вітчизняного виробника, закупівлю автобусів більшої місткості, а також укрупнення підприємств, що займаються перевезенням, про необхідність якого раніше згадував Костянтин Єфименко. Так, міністерство пропонує запустити систему пільгового кредитування для перевізників, які мають не менш як 10 автобусів, свої власні бази і маршрути, щоб вони закуповували українські автобуси. Зазначимо, що більшість членів ВААП відповідають цим вимогам. У ході форуму відбулися загальні збори членів ВААП. На ньому були підведені підсумки роботи асоціації за рік і озвучені плани її подальшого розвитку. Глава ВААП Ігор Шкіря заявив, що організація має намір налагодити роботу у сфері міжнародних перевезень і активізувати роботу по вже існуючих напрямках. Він закликав представників регіонів активізувати роботу з міжнародних перевезень.

Ігор Шкіря відзначив успішний діалог між ВААП і Мінінфраструктури і заявив, що деякі громадські організації навіть висловили неприховану заздрість з приводу настільки успішної взаємодії.

Він також повідомив, що скоро відбудуться установчі збори Кримського відділення ВААП. Кримчанам організація має намір дати деякі послаблення у зв'язку з тим, що вони будуть працювати в автономній республіці.

За словами глави ВААП, форум пройшов успішно і був проведений на належному рівні. Ігор Шкіря повідомив, що асоціація домовилася з Мінінфраструктури та Кабміном проводити два великих автомобільних форуми на рік. Так, наступною весною подібний захід пройде в Києві. На ньому очікується присутність більшої кількості представників вищого керівництва країни. Другий – осінній – форум відбудеться, як і цього року, в Криму. Але його проведення планується ближче до кінця вересня.

В цілому обстановка на автотранспортному форумі була майже неформальною. Обговорення не були надто активними, та й збирали вони далеко не всіх присутніх. Так, на загальні збори ВААП зареєструвалися близько 400 членів організації, а прийшли трохи більш, ніж 250. Не краще справа йшла і з проведенням круглих столів, особливо під кінець форуму. У кулуарах учасники, в основному рядові перевізники, говорили, що захід де-факто не вирішує проблем: «Ми просто зібралися поговорити». Від коментарів з приводу вражень про форум більшість з них відмовилося. А ті, що висловилися, були одностайні: дискусія дискусією, але обговорювати найскладніші питання автотранспортної галузі – ще не вирішувати їх. Тим більше, якщо мова йде не про глобальні завдання, а про реальні конфлікти і труднощі на місцях.

Позитивним моментом форуму стало чудове взаєморозуміння між Мінінфраструктури, ВААП та АсМАП, які продемонстрували досить схожі позиції з ключових питань автотранспортної галузі. З іншого боку, думки окремих перевізників не завжди збігалися з позицією держави і автовиробників. Консенсусу з деяких питань поки досягти не вдалося, але для цього одного форуму явно недостатньо.

Радує те, що діалог між учасниками ринку автоперевезень триває, і сторони готові до подальшої співпраці. А II Всеукраїнський автотранспортний форум став одним з важливих етапів цього діалогу.

Ігор Шкіря, народний депутат України, президент ВААП: «Реформи мають бути спрямовані на вихід автотранспорту на необхідні для інвестиційних можливостей рентабель-ність і прибутковість, зниження адміні-стративного впливу на роботу господа-рюючого суб’єкта, встановлення системи допуску до ринку перевезень залежно від фінансового, кадрового, технічного забезпечення та на створення системи підготовки персоналу автотранспорту.

Витрати перевізників на ремонт, ПММ, запчастини до транспортних засобів, на фонд заробітної плати, місцеві та державні відрахування постійно зростають, а тарифи на перевезення у приміському та внутрішньообласному сполученні залишаються незмінними. Тому до вирішення даної проблеми перевізників на всіх рівнях треба приступати негайно. Ми готові підтримати українські заводи-виробники, але при цьому не зашкодити економіці транспортних підприємств. Якщо держава має бажання допомогти
українським автовиробникам, дуже розраховуємо на те, що не будуть забуті вітчизняні автоперевізники, і будуть реалізовані компенсаційні програми
».

Світлана Бойко, Інна Рослик, Дар’я Юсупова

«УкрАвтоТранс», №7, вересень 2013 р.


Пресс-служба

Другие материалы по теме

РАЗВЕРНУТЬ / СВЕРНУТЬ